Forskere: 5 overraskende fordele ved træning i naturen | Sjællands Vestkyst

Forskere: 5 overraskende fordele ved træning i naturen

Mandag, september 25, 2017

Selvom træningscentret kan virke tillokkende, fordi det er nemt, bekvemt og temperaturreguleret – måske især om vinteren – så fastslår flere forskerhold, at der er mere end god grund til at rykke træningen udendørs. Naturen giver dig fordele, som hverken løbebånd, stepmaskine eller motionscykel kan matche.

1. Ryk udendørs og opnå maksimal effekt af din træning

Hvis du kun har begrænset tid til rådighed og vil forbrænde så mange kalorier som muligt, så skal du trække i windbreakeren i stedet for at svinge medlemskortet til fitnesscenteret.

Forskning afslører, at løb i naturen kræver mere energi og aktiverer flere muskler på grund af vindmodstand og ujævnheder i løbeunderlaget. Det samme princip gælder for cykling, hvor vindmodstanden udendørs kræver en større kraftudfoldelse.

2. Træning i naturen styrker både krop og sjæl

Udover at være god fysisk træning, styrker bevægelse i naturen også din psykiske sundhed.

Forskere har analyseret mere end 800 personers træning og det stod hurtigt helt klart for forskerne, at udendørs træning medfører et bedre psykisk velbefindende sammenlignet med resultaterne af indendørs træning. Motion i naturen fik forsøgspersonernes stressniveau til at falde mest og de følte sig mindre triste, trætte og anspændte end inde-holdet. Årsagen er, at træning i naturen øger produktionen af hormonerne serotonin og endorfin, der bekæmper stress og løfter vores humør.

Læs også: Skoven er den ultimative kur når du er udkørt.

3. Udendørs træning øger selvværdet

I træningscenteret er der altid en risiko for, at du får elevatorblikket af en overlegen fitnessfinke. Når du dyrker sport i naturen, er der allerhøjst en skovdue der lurer. Uanset omgivelserne vil du opleve at få styrket selvværdet, når du træner. Hvis du vil lave et seriøst indskud på selvværdskontoen, skal du dog rykke anstrengelserne udendørs.

Forskere fra University of Essex har bevist, at selvværdet boostes mest, hvis træningen foregår i det fri. Som sidegevinst til selvværds-fixet viste forsøget også, at workout i naturen sænker dit blodtryk mere og gør dig i bedre humør, end hvis du træner omgivet af mursten.

4. Natur-fitness bliver hurtigere en god vane

Sandsynligheden for at du overholder din træningsplan øges, hvis du har det sjovt, mens du motionerer. Smukke omgivelser og frisk luft gør, at du lettere kommer i mål med din træning - også en overskyet mandag aften.

Flere studier konstaterer uden forbehold, at man træner hårdere, oftere og er mere positivt indstillet over for sin træning, når den finder sted under åben himmel. Videnskaben har endnu ikke fastslået, hvorfor vi er mere dedikerede til vores træning, hvis den foregår udendørs. Nogle forskningsprojekter har dog konkluderet, at mennesker, der træner i naturen, har lavere niveauer af stresshormonet kortisol sammenlignet med mennesker, der træner inden døre. Det lavere kortisol-niveau kombineret med højere niveauer af serotonin og endorfin tyder på, at man slet og ret bliver glad og mere afslappet af at træne udendørs.

5. Nyd solskinsfordelene

Selvom solen kan skade dig, hvis du nyder strålerne uden solcreme, har solskinnet også positiv indflydelse på dit helbred. Når solstrålerne rammer huden, dannes vitaminet D3, som er vigtigt for din knoglesundhed og dit stofskifte. Derudover er det bevist, at dit immunforsvar styrkes og at du vil komme til at sove bedre om natten, hvis du opholder dig i solskin om dagen.
 

Det kan være en udfordring at få prioriteret den daglige motion, når sofaen flirter og Netflix gør sit bedste for at forføre dig. Forhåbentlig bliver det dog lidt lettere at komme op, ud og af sted, når du nu ved, at træning i naturen forbedrer både dit humør og dit helbred.

Bliv inspireret til aktiviteter i naturen her.

Del denne side

Klatring er den ultimative sport for din krop

Klatring er meget mere og andet end ømme fingre og stejle klippesider. Klatring er først og fremmest en fleksibel sport – du kan træne alene, med vennerne eller på hold. 
Læs mere her